historie

Hieronder een overzicht van de voorstellingen die Cinema het Hogeland eerder gaf.

encounters at the end of the world

Vrijdag 15 november 2019: Encounters at the End of the World - Werner Herzog (2007)

Half november 2019 toonde radiomaker, schrijver en wereldreiziger Henk Weltevreden uit Vierhuizen de documentaire Encounters at the End of the World van de Duitse cineast Werner Herzog (1942). In het inleidende gesprek vertelde Weltevreden wat hem zo in de cinematografie van Herzog aantrekt: het zoeken naar fysieke en mentale grenzen, het gevecht van de mens met de natuur en met zichzelf – eenmaal bevrijd van de dwingende regels van zogenaamde beschaving. In Encounters at the End of the World toont Herzog dat in de onherbergzaamheid van het Antarctische landschap, de fysieke ontberingen die de schaarse – tijdelijke – bewoners van de Zuidpool moeten ondergaan. Sensationeel waren de beelden en vooral de geluiden in het zeewater onder het ijs. Zeehonden blijken Pink Floyd te kunnen imiteren!

Beaufort

Vrijdag 11 oktober 2019: Beaufort - Joseph Cedar (2007)

Voor de fine fleure van filmliefhebbend Hogeland werd deze avond de oorlogsfilm Beaufort van de Israëlisch-Amerikaanse cineast Joseph Cedar uit 2007 gedraaid. Beaufort was de keuzefilm van de bekende Warffumse smid Ron Caspers ('Atelier Caspers') die in het begin van de jaren tachtig in Libanon was, als onderdeel van 'Unifil', de VN-vredesmacht die in Libanon probeerde de broze vrede te bewaren en de strijdende partijen uit elkaar te houden. Caspers bleek ook bij het kruisvaarderskasteel te zijn geweest, dat op enkele tientallen kilometers van de Israëlisch-Libanese grens ligt, zo vertelde hij in het voorgesprek. In de film van Cedar volgden we een kleine groep Israëlische soldaten die zich schuilhoudt in en rond Beaufort. In geen andere rolprent wordt het vervreemde leven van wachten en waken in een science-fiction-achtig woestijnlandschap zo goed verbeeld als deze die met een Zilveren Beer bekroonde film.

La Terra Trema

Vrijdag 20 september 2019: La Terra Trema - Luchino Visconti (1948)

De Warffumer garnalenvisser en schipper van de ZK-37, Henk Buitjes, nam ons deze avond mee naar het leven van Siciliaanse vissers, met behulp van La Terra Trema ('de aarde beeft') van de Italiaanse meester Luchino Visconti uit 1948. Buitjes legde een relatie tussen zijn werk en leven en dat van de vissers – niet alleen op zee, maar ook op de wal, waar sluwe handelaren er vaak met de winst vandoor gaan. Visconti schoot de film vlak na de oorlog op Sicilië en werkte met plaatselijke vissers en arbeiders als acteurs: mensen die het leven van de visserij en de armoede van nabij kenden. Buitjes trakteerde naderhand op garnalencocktails van zelfgevangen, kakelverse garnalen, van zijn eigen merk, Solt. Buitjes komt namelijk oorspronkelijk 'oet Soltkamp'.

Filmcafe India

Zaterdag 29 juni 2019: 'Filmcafé India'

In samenwerking met Op Roakeldais organiseerde Cinema het Hogeland op zaterdagochtend 29 juni een programma rond Indiase dansfilms. Dat de dansgroep 'Surtaal Performing Arts' uit de Indiase deelstaat Gujarat op het laatste moment niet naar Op Roakeldais kon komen, mocht de pret niet drukken. De door de Cinema-oprichters gemaakte mozaïekfilm vertelde over de Indiase danscultuur, de relatie tussen de klassieke Indiase dansvormen en de dansvormen die we in Bollywood-films aantreffen. Wat betekenen de hand- en hoofdgebaren en wat is de betekenis van film in 'de grootste democratie ter wereld'? Met Indiase snacks en veel warm zonlicht!

West Side Story

Vrijdag 14 juni 2019: West Side Story - Jerome Robbins en Robert Wise (1961)

Als opmaat naar het dansfestival 'Op Roakeldais' draaiden we de ultieme dansfilm: The West Side Story van Jerome Robins en Robert Wise uit 1961. Deze film-met-zang-en-dans over twee rivaliserende New Yorkse bendes (de Jets en de Sharks) en de 'verboden' liefde tussen Tony en de Puertoricaanse 'rivaal' Maria is een keuze van Coba de Vries, die zich als vrijwillige programmamedewerker al meer dan tien jaar heeft ingezet voor het Op Roakeldais-festival. Zelf is ze opgeleid als klassiek danser bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij het Scapino-ballet in Amsterdam en vandaar dat we haar in een gesprek vooraf vroegen naar de link tussen Op Roakeldais, West Side Story en haar eigen danscarrière. Na de film werd nog een demonstratie in Latin-dans gegeven door Coba en haar Venezolaanse danspartner Alfonso uit Eenrum.

Das Schweigende Klassenzimmer

Vrijdag 17 mei 2019: Das Schweigende Klassenzimmer - Lars Kraume (2018)

De Warffumer historicus en docent Duits Erik de Graaf vertelde in het gesprek, voorafgaande aan 'Das Schweigende Klassenzimmer', over zijn eigen ervaringen met de DDR en Oostduitse dissidenten. Sinds de jaren zeventig was De Graaf veelvuldig in het Oostblok en kon van dichtbij de sfeer meemaken van de film: de 'gijzeling' waar de bevolking zich in bevond. De film, 'Das Schweigende Klassenzimmer' van Lars Kraume, gaat over een scholierenprotest tegen de neergeslagen opstand in Hongarije in 1956 en de buitenproportionele reactie van de autoriteiten daarop. De film leunt zwaar een waargebeurd verhaal waarin de hele klas – op een enkeling na – uiteindelijk daadwerkelijk naar het westen vlucht.

Nena

Vrijdag 12 april 2019: Nena - Saskia Diesing (2014)

Regisseur Saskia Diesing was zeer verheugd over de vertoning van haar debuutfilm Nena uit 2014 op het Hogeland in het Huiskamercafé van Warffum. In een geanimeerd gesprek met Louis Stiller vertelde ze over haar Gronings-Duitse jeugd waarvan de sporen in Nena goed terug waren te vinden, zo bleek bij de vertoning. Ze vertelde ook over de moeizame weg die een cineast in Nederland moet afleggen, langs filmfondsen en producenten en over haar nieuwste project: een oorlogsfilm vanuit het perspectief van drie vrouwen. De film Nena nam de ruim dertig bezoekers vervolgens mee naar het Groningse platteland van 1989, het jaar waarin de muur viel. Centraal in de film staat de 16-jarige Nena (een glansrol van de inmiddels zeer bekende actrice Abbey Hoes) die de zorgen voor haar vader probeert te combineren met haar eigen leven en haar Eerste Grote Liefde. In dat emotionele speelveld probeert Nena in deze beroemde 'Zomer Waarin Alles Anders Werd' overeind te blijven.

Stalker

Vrijdag 15 maart 2019: Stalker - Andrej Tarkovsky (1979)

Twee dagen van tevoren kregen we van distributeur Eye uit Amsterdam de gloednieuwe DVD van Stalker in handen gedrukt – als eerste in Nederland. Deze volledig gerestaureerde digitale versie van de culthit Stalker bleek alleszins de moeite waard, met details in beeld en geluid die op de oudere videoversie ontbraken. Ruim twee uur en drie kwartier - verdeeld in twee delen – dompelden de ruim 35 toeschouwers zich onder in de meditatieve science-fictionbeelden van de beroemde Russische cineast Andrej Tarkovsky over een 'zone' waar je alleen met hulp van een 'Stalker' (een gids) kunt overleven en waar je nooit op je schreden terug kunt keren. De film was de keuze van Warffumer Jan Dirk Gardenier en werd ingeleid door zijn studiegenoot Frank Blaakmeer, die ooit op deze film afstudeerde bij de faculteit Godgeleerdheid. Op welke manier we naar deze film moesten kijken, was de beginvraag. 'Zo neutraal mogelijk,' zei Blaakmeer. 'Dan dringen de betekenissen zich vanzelf op.' Tot diep in de nacht werd er nog nagepraat over dit bijzondere staaltje cinematografie.

Dorpsfilm Warffum

Zondag 3 maart 2019: Dorpsfilms Warffum - J.W.L. Adolfs (1954 en 1966)

Op zondag 3 maart 2019 streek Cinema het Hogeland voor de eerste keer niet in het Huiskamercafé neer, maar in het auditorium van Openluchtmuseum Het Hoogeland, met hulp en ondersteuning van Grand Café Het Spijslokaal. Die verhuizing was nodig, want er kwamen bijna tachtig bezoekers – meer dan het dubbele van de capaciteit van het Huiskamercafé. Een andere nouveauté was dat het deze keer een middagvoorstelling betrof, beginnend om 14:30, eindigend rond kwart voor vijf.

Centraal in deze middagvoorstelling stonden beide dorpsfilms over Warffum uit 1954 en 1966. In zijn inleidende praatje vertelde Louis Stiller over de werkwijze van Johan Adolfs, een filmmaker uit Enschede die tussen 1948 en 1970 zo'n 1500 dorpsfilms maakte – allemaal volgens hetzelfde recept: geluidloos, in 1 dag opgenomen, met altijd de harmonie of fanfare centraal, evenals gymnastiek-, duivenmelkers-, zang- en plattelandsvrouwenverenigingen. In elke straat in het oude centrum werden korte filmportretten gemaakt van de bewoners.

Beide films werden verlevendigd door het commentaar van oer-Warffumers Pia en Henk Berghuis die zich verrassend veel personen, plekken en gebeurtenissen konden herinneren. Ook het publiek wist veel familieleden, vrienden en dorpsgenoten aan te wijzen. Jan Roos maakte zijn opwachting, scholen, verenigingen, winkeliers, het (oude) zwembad, de EHBO en fanfare Euphonia kwamen voorbij en menigeen herkende zichzelf of zijn familie in de film. 'Da's mien moeke!' Het Dagblad van het Noorden deed verslag van deze middag.

Happy Eend

Vrijdag 15 februari 2019: Happy Eend - Bennie Roeters (2016)

Stijf uitverkocht wederom was de avond rond de hilarische mozaïekfilm Happy Eend van regisseur Bennie Roeters. In het voorgesprek vertelde Roeters dat het filmscenario in 2015 en 2016 werd geschreven als afstudeeropdracht van de Schrijversvakschool Groningen, waarna hij als docent en regisseur de verhalen aan elkaar verbond. Roeters, in 1955 geboren in Uithuizen, sinds enkele decennia wonend in Amsterdam, bleek een verhalende duizendpoot: romanauteur, televisiemaker ('Flikken Maastricht', 2007) en zelfs acteur ('De Afstand', 1981).

De film Happy Eend speelt zich af op het Hogeland (voornamelijk Uithuizen en Noordpolderzijl). Rode draad door alle verhalen is de dreiging van een grote beving en in de schaduw van die Grote Gebeurtenis volgen we het dagelijkse leven van de dorpelingen, als ze naar de Chinees ('Happy Eend') gaan, geld proberen te verdienen aan Duitse toeristen, sigaretten proberen te verkopen of de gasbevingen proberen te beheersen. De film werd geproduceerd door Studio Vette Klei.

Rivers and Tides

Vrijdag 18 januari 2018: Rivers and Tides. Andy Goldsworthy Working With Time – Thomas Riedelsheimer (2001)

Het Huiskamercafé was weer stijf uitverkocht – tot de laatste stoel – bij de vertoning van de indrukwekkende documentaire over de Britse land-artkunstenaar Andy Goldsworthy, die kunstwerken maakt van natuurlijke materialen als bladeren, takken, stenen en ijspegels. Voorafgaande aan de film was er een gesprek met beeldend kunstenaar Trudy Beekman die deze film had uitgekozen. Haar werkwijze – stilstaan bij de kleine 'vindsels' van de natuur – blijkt grote overeenkomsten te vertonen met Goldsworthy's werk, ook al zijn de media (tekeningen versus fotografie) verschillend. Beekman had een fraaie serie boeken meegenomen over het werk van Goldsworthy, waar tijdens de nazit nog uitgebreid in werd gebladerd en gelezen. Bekijk hier de trailer van Rivers and Tides. Andy Goldsworthy Working With Time van Thomas Riedelsheimer.

Dorpsfilm 1966

Vrijdag 14 december 2018: Dorpsfilm Warffum – J.W.L. Adolfs (1966)

Het Huiskamercafé was van top tot teen bezet door Warffumers en ex-Warffumers, die aan de hand van de dorpsfilm uit 1966 herinneringen ophaalden en verhalen vertelden. Onder leiding van Louis Stiller werd de film ingeleid en van commentaar voorzien door Henk Berghuis en Bonny Zuidema, twee Warffumers die met grote precisie en humor vertelden wie de Warffumers waren die we op de film voorbij zagen komen. Zo zagen we gemeenteambtenaren in het gemeentehuis, evenals leerlingen en leraren van de verschillende scholen, aanschouwden we een bezoek van zanger Jan Roos, een optocht met gymnastiek- en dansverenigingen, de EHBO in actie, de duivenvereniging, het muziekkorps Euphonia, garage Zuidema en heel veel Warffumers op straat.

Stiller en zijn assistenten werden doorlopend onderbroken door kreten uit de zaal ("dat is mijn moeder!") en vaak moest de film een stukje worden teruggedraaid om nog even naar een persoon, een huis of een groep kinderen te kijken. Op deze manier genoten ongeveer vijftig bezoekers gedurende twee uur van een film van drie kwartier. Dat ging tijdens de nazit, onder het genot van een drankje, nog een poosje door.

Visages Villages

Vrijdag 16 november 2018: Visages Villages – Agnès Varda & JR (2017)

Ook de tweede reguliere filmavond van Cinema het Hogeland was een bijzondere ervaring, gecentreerd rond de film 'Visages Villages' van Agnès Varda. Warffumer Ingrid Oyevaar, cineaste en publiciste, bekend van haar WebStories over het Hogeland, liet vooraf een korte docufilm zien over de groeicyclus van een erwtje, waarna 'erwtenboer' Piet Glas een prachtig verhaal voorlas over twee jongetjes temidden van Hogelandster pompoenen. Oyevaar lichtte haar voorkeur voor 'Visages Villages' toe in een gesprek met Louis Stiller, vertelde over de protofeministe Varda en wees op de overeenkomsten tussen het Franse platteland en het Hogeland. Na de vertoning van de film uit 2017, waarin nouvelle vague-regisseur Varda werd begeleid door fotograaf JR, werd er nog lang nagepraat over beelden en verbeelding, stad en land, erwten en pompoenen.

De Ploeg 1918-1928

Vrijdag 12 oktober 2018: De Ploeg 19-18-1928 – Buddy Hermans / Stichting Beeldlijn (1998)

Op vrijdagavond 12 oktober 2018 was de eerste reguliere voorstelling van Cinema het Hogeland. Met bijna veertig bezoekers toonde deze avond aan dat er veel belangstelling is voor film en kunst op het Hogeland in en rond Warffum. Onder het toeziend oog van leden van de Culturele Raad van de Gemeente Eemsmond werd een documentaire gedraaid over de beginjaren van de beroemde Groninger kunstenaarsvereniging De Ploeg. De prachtige film van Buddy Hermans en Stichting Beeldlijn werd ingeleid door museumdirecteur Stijn van Genuchten. Nadien waren er diverse gesprekken met inwoners van Warffum die in huizen woonden van Ploeg-kunstenaars als Jan Gerrit Jordens of les hadden gehad van 'wiskundeleraar' en De Ploeg-lid Ekke Kleima.

Zaterdag/zondag 1-2 september 2018: Art Weekend Warffum

Tijdens het Art Weekend Warffum op 1 en 2 september 2018 had Cinema het Hogeland het zijkamertje van het Huiskamercafé ingericht voor het vertonen van enkele trailers en voorbeschouwingen op het eerste filmseizoen 2018-2019. Vele bezoekers kwamen langs, maakten kennis met de stichting en het najaars- en winterprogramma en schreven zich in voor de nieuwsbrief.

Zondag 8 juli 2018: Oranje wint toch!

Op een van weinige dagen dat er geen WK-voetbal is maakten we er in het Huiskamercafé toch een oranjefeest van, met een avond rond een van de glorieperiodes van het Nederlands voetbal. Samen met de toeschouwers verzamelden we herinneringen aan de periodes dat het Nederlands elftal finales haalde. Ook hielden we een hilarische quiz en bekeken een complete wedstrijd van lang geleden. De vuvuzela's bleven nog lang onrustig, die avond.

Zaterdag 30 juni 2018: El Abrazo (De omhelzing) – Jan van den Berg (1990)

Tijdens het festival Op Roakeldais, vlak voor de Parade der Continenten, werd 'El Abrazo' ('De omhelzing') in het Huiskamercafé vertoond. Om 11 uur in de ochtend trapte de kersverse stichting Cinema het Hogeland af met een interview met tangodocente Bettie Bolks van dansschool La Escuela te Groningen die uitlegde wat tango is en waar deze dansvorm voor staat. Daarna vertoonden we de documentaire van Jan van den Berg (1990), over twee Nederlandse dansers die Argentijnse grootmeesters van de tango raadplegen. Vervolgens stroomde het Huiskamercafé vol met de dansers en muzikanten van Compañía de Arte/Sentido Sur uit Uruguay. Daarop volgde een interview met de leider van het gezelschap en werd afgesloten met een wervelend live optreden van deze flamboyante dansgroep. Een impressie van dit optreden is te zien in een portretje dat Ingrid Oyevaar maakte voor Festival Op Roakeldais.